€ 5000 zoekt goede doelen

Wij hopen op veel aanvragen: van een paar honderd euro tot een veelvoud daarvan.

In 2021 heeft de Lions Club Etten Leur e.o. een fonds in het leven geroepen om daaruit jaarlijks een aantal goede doelen in Etten-Leur te kunnen ondersteunen.

Doel van het fonds:

- Een financieel steuntje in de rug geven aan maatschappelijke organisaties of personen in Etten-Leur die actief zijn op charitatief-
  cultureel- of sportgebied in Etten-Leur of ontwikkelingslanden

- Goede doelen in Etten-Leur vinden die bij de Lions Club (nog) niet bekend zijn

Het idee was om een bedrag van € 5000 beschikbaar te stellen. Dit bedrag komt uit de opbrengst van de jaarlijkse wijnverkoop. Een onafhankelijke commissie van 4 personen beslist over de toekenning van de gelden. Deze commissie bestaat uit 2 leden van de Lions Club Etten Leur e.o. en uit 2 mensen van buiten de club. De eerste 2 jaar waren dit Heleen van Rijnbach, oud-burgemeester van Etten Leur, en Jac van Dongen, eigenaar van Café de Klomp, beide gekozen omdat zij goed bekend zijn met de Etten-Leurse samenleving. Iedereen kan een aanvraag doen bij het fonds, voor een groot of klein bedrag.

Criteria voor beoordeling aanvragen

• Het moeten stichtingen, verenigingen, clubs, personen enz. zijn die actief zijn op charitatief-cultureel- of sportgebied in Etten-Leur of in ontwikkelingslanden
  • Zij moeten hun zetel in Etten-Leur hebben
  • Zij moeten transparant zijn, ook over hun financiële positie
  • Zij moeten ons informeren waar onze hulp aan zal worden besteed
  • Zij moeten ons verslag doen van het resultaat van de besteding van onze ondersteuning en ons toestemming verlenen dat bekend te maken.

Aanvraagprocedure startte in het najaar van 2021, eerste gelden werden toegekend in februari 2022. Eind 2022 was het opnieuw mogelijk een aanvraag te doen, in januari 2023 werden de gelden toegekend. Inmiddels is besloten het Fonds tot een 2-jarig gebeuren te maken, de volgende ronde begint dan ook eind 2024. Aanmelding gebeurt via een formulier op onze website, de aankondiging gebeurt via billboard langs de weg en in de lokale media.

De eerste 2 jaren waren een groot succes. In 2 jaar tijd werd een totaalbedrag van € 11.250 gedoneerd aan een de volgende organisaties, zoals u ziet met veel verschillende doelen.

• Stichting Care Kamataka, Coaching van Kinderfysiotherapeuten in India.
  • Stichting Valpoort, Ontmoetingsruimte tussen 4 appartementencomplexen van veelal alleenstaande senioren
  • Appelkring --> Samen Soepen, bedrag 250, Samen soep maken om op een vast avond in de week samen te komen
  • Resto de Hassel, een initiatief vanuit de werkgroep armoedebestrijding en geluk. 1x per maand wordt basisschool De Hasselbraam “resto De Hassel “ voor de buurt.
  • Seniorenhart, het geven van beweeglessen en workshops voor senioren.
  • Stichting Samen Op Reis, een organisatie die al meer dan 27 jaar begeleide reizen organiseert voor mensen met een verstandelijke beperking uit West-Brabant.