Wijnavond 4 nov 2023

Zaterdag  4 november 2023 vond de jaarljikse “wine en Bites “ avond van de Lions club Etten-Leur eo. plaats. Voor deze editie
had haar wijncommissie de vrije hand omdat er in tegenstelling tot vorig jaar geen coronabeperkingen waren. Traditiegetrouw vond ook dit jaar de avond plaats in het Turfschip. Omdat het Turfschip een grote groep met Oekraïense vluchtelingen huisvest was de enige beperking om de avond om 01:00 uur af te sluiten. Dit Bleek nog een uitdaging want het was erg gezellig!

In eerste instantie kwam de kaartverkoop wat moeizaam op gang. Maar de commissie kon zich gelukkig prijzen want de avond was met 240 gasten uiteindelijk “uitverkocht”.  Enthousiaste  Etten-Leurenaren kwamen naar het Turfschip om 12 heerlijke wijnen en “bites” te gaan proeven.  In navolging van editie 2021 waren er ook dit jaar weer 2 rondes waar in er per ronde 6 wijnen geproefd werden, een ronde met witte wijnen en een ronde met rode wijnen. Tussen de rondes in  er gewisseld van zaal. Om de zaalhulpen, de hockeyjeugd van HCEL, de tijd te gunnen om de zalen klaar te maken voor de volgende ronde was er een loterij georganiseerd. Na de 2e  ronde wijnproeven was er een muzikale verassing om de avond af te sluiten, verzorgd door niemand minder dan zanger “Bartolo”.

De wijnselectie is gedaan in samenwerking met Cordier Wines, de vaste partner die de wijnen voor de proeverij levert Zij maakt het mogelijk om voor ons als Lionsclub dez wijnen, inclusief een toeslag voor het goede doel, toch scherp geprijsd aan te kunnen bieden. Zie voor de actuele selectie van wijnen als ook de optie van het bestellen van een proefdoos : www.wine2share.nl .

Doel van de avond is geld in te zamelen voor een aantal projecten van onze Lionsclub. Eén van de projecten is het Lionsfonds Etten-Leur. Dit fonds is in 2021 opgezet met als doel een totaal bedrag van 5000 euro te kunnen besteden aan meerdere lokale goede doelen. Een ander project is de Wensboom. Een kerstboom die in de Nobelaer komt te staan waarin je een kaartje kan hangen waarmee je iemand een hart onder de riem kan steken in de vorm van een boeketje bloemen met een boodschap. We gaan immers weer naar de Feestdagen, voor sommigen een periode waarbij een hart onder de riem middels een boeketje zeer welkom is.

Ook dit jaar hopen dat we dat we met de verkoop van wijn na de succesvolle en drukbezochte  “Wine en Bites” avond het Lionsfonds weer kunnen vullen met minimaal 5000 euro.  Als Lionsclub zijn we trots op de deelnemers die onze club en onze projecten in grote getalen een warm hart toedragen.

Bedankt namens de wijncommissie van de Lions club Etten-Leur.

Wine and Bites Avond

Traditiegetrouw houdt de Lions club Etten-Leur e.o. haar jaarlijkse wijn- en spijsavond op de eerste zaterdag van november. Een fundraising avond waarbij circa 250 deelnemers, tijdens een gezellige avond, een flink aantal wijnen kunnen proeven. De wijnen worden begeleid door bijpassende bites en een toelichting van een sommelier.
Aansluitend kunnen de wijnen worden besteld via onze webshop (wine2share.nl) en zullen deze begin december worden geleverd. Op een later tijdstip volgen nog een paar mogelijkheden om wijnen na te bestellen (aangekondigd op de webshop).
Van elke verkochte fles wijn gaat € 1,25 naar onze goede doelen. De jaarlijkse opbrengst ligt tussen de € 8.000 en € 10.000. Dit jaar zal € 5.000 worden gedoneerd aan het Lions Etten-Leur Fonds waar iedereen een aanvraag kan indienen voor steun aan een maatschappelijk doel. Eerdere goede doelen waar wij afgelopen jaren aan hebben bijgedragen:

•    Gratis voorstelling bij het wintercircus voor eenzame ouderen, kinderen met
     speciale aandacht en minder bedeelden
•    Donatie van boeken ter bevordering van het leesplezier aan basisscholen in
     Etten-Leur
•    Wensboom: doe een wens voor een ander of geef een bloemetje
     aan iemand die het verdient
•    Waardebonnen van een supermarkt voor de minder bedeelden van Etten-Leur
•    Organiseren van staaroperaties in Nepal en leveren van medische apparatuur in Nepal
•    ClassicMusic4Kids: kinderen kennis laten maken met klassieke muziek
•    Bijdrage voor Het vergeten Kind